Wednesday, May 09, 2007

Kisah Sufi dan Puteri

Sufi: Kamu seorang yang berbudi pekerti. Bahasa yang kamu bicarakan boleh menjadi penawar kepada yang mendengar. Terima kasih kerana menerimaku sebagai sahabat kamu.
Puteri: Tinggi benar penghargaan kamu wahai sufi. Tidak perlu berterima kasih. Aku juga manusia biasa.
Sufi: Aku tahu kamu seorang yang baik. Kamu bijak menyembunyikan hati yang terluka dengan keramahanmu.

Puteri terdiam.

Sufi: Kamu sedang membenci seseorang bukan?
Puteri : Maksud kamu?
Sufi: Hilangkan kebencian itu dari diri kamu wahai sahabatku. Muslim yang baik adalah muslim yang jauh dari penyakit kebencian. Biarkan sahaja ia berlalu. Kamu tidak berhak mengadilinya. Biarkan Allah yang Maha Esa mengadilinya.

Puteri: Bagaimana kamu boleh berkata sedemikian rupa sedangkan kamu baru sahaja mengenaliku.
Sufi: Aku mendalami ilmu firasat. Setiap kata-katamu dapat ku fahami sehalus-halusnya. Mungkin telahan aku tidak tepat tapi itulah yang aku rasakan ketika aku berbicara denganmu.

Puteri terdiam lagi. Jauh di sudut hatinya membenarkan apa yang dikatakan oleh Sufi.

***Sesi mengadaptasi dan mengedit dari kisah dongeng budak-budak kecil.

6 comments:

RaFFLeSiA MeRaH said...

mcm bukan kisah budak2 jerr...hehehehehe....

izinni said...

huhuhuhu dalam dia berkata jangan mengadili .. secara tidak langsung dia juga sudah mengadili puteri itu. hehehhee ... lawak!

Iman Mawaddah said...

RM,
Hehe..kisah rombongan mak cik kiah ke klcc.

Izinni,
Biasalah cerita budak-budak hehe.

hakim dirani said...

Walau cerita budak2 tapi ada benarnya kan?

Pa'chik said...

err.. takde yang menarik nak disalin tampal la.. hehe... nanti lain kali ah...

Anonymous said...

kadang2 suka gak kisah dongeng nie..hehe