Tuesday, November 28, 2006

Amplang

Sepanjang hari ini masa di pejabat seakan2 terlampau terhad untuk saya. Belum cukup dengan urusan sendiri. Saya ditimpa dengan urusan yang bukannya termasuk dalam tugasan saya. Rimas juga dibuatnya. Tetapi atas rasa tanggungjawab dan belas ikhsan saya terpaksa membantu untuk kebaikan bersama. Sampai tiada kesempatan untuk menjengah dari blog ke blog seperti biasa yang saya lakukan setiap kali waktu rehat tengah hari.

Salah satu urusan tersebut melibatkan cawangan di Sabah. Menjelang lewat petang baru lah urusan tersebut selesai. Ucapan terima kasih tidak terhingga saya terima dari rakan setugas di Sabah. Dapat saya bayangkan betapa leganya hati dia setelah urusan yang merunsingkan itu dapat di selesaikan hanya dengan perbincangan secara online. Begitu hebatnya teknologi melampaui sempadan.

Sebagai tanda terima kasih, dia berjanji untuk belanja saya Amplang. Pening juga kepala saya memikirkan. .apa benda lah Amplang ni. Sempat saya bergurau yang dia hendak rasuah saya. Katanya dia ikhlas nak belanja walaupun saya beria2 untuk membayarnya. Menurutnya lagi, amplang adalah sejenis keropok yang diperbuat daripada ikan tenggiri..dia samakan amplang dengan keropok lekor di Kelantan. Saya terfikir, kalau keropok lekor tahan ke pos dari Sabah ke Semenanjung. Tapi dia bagi jaminan yang keropok tu tahan dan selamat sampai ke tangan saya. Ntahlah macam mana rupa dan rasa amplang tu..tak terbayang oleh saya..kita tunggu dan lihat sahaja.

Sedang dia gembira..hati mengeluh perlahan..tugasku masih terhutang hari ni. Rasa hendak lari dari kenyataan tapi hendak ke mana..tiada arah tujuan..teringat pesan mak..buat baik ..Insyallah akan dibalas baik. Dalam diam saya bersyukur..sekurang2nya ukhuwah terjalin dalam saat saya sendiri kerunsingan..dan amplang menjadi penghubung sebuah kisah persahabatan tanpa batasan.

20 comments:

Fadh Rahman said...

Alhamdulillah...selesai masalah sahabat tue...insyallah ader balasan untuk ko nanti di atas pertolongan yang ko beri...jgn laa nak berkira sgt dgn tugasan ko yg blum selesai...buat jer sampai selesai...aku selalu gak kena cam tue...aku cukup tak suker bila aku terpaksa menyiapkan kerja org lain yg tak disiapkan tapi dah buat kejer lain...cthnya...sebelum cuti sekolah baru nie...mmg sibuk...tapi GPK HEM sekolah aku dengan selamba kera nyer pergi jadi pengawas peperiksaan...dan serahkan tugas dia kat aku...aku tak puas ati...aku bagitau GB...GB nasihatkan supaya buat jer laa...cis...dia jaga periksa dapat elaun...aku yg tungkus lumus siapkan kejer dia dapat penat jer...tapi kemudian baru laa rasa berdosa plak...buat kejer tak ikhlas...dapat penat jer laa...!

p/s : yes...pengomen pertama...lepas solat subuh...pukul 7.15 aku komen n3 ko...!

13may said...

iman:
amplang??? nanti tempek gambar tu kat sini yea....nak jugak tengok mcm mana rupanya...tak pernah dgr pun. Btw, syukur kerana akhirnya selesai jugak urusan tuh. Kira terlepas dari satu tekanan...tapi byk lagi yg masih menunggu kita. Perjalanan masih jauh....semoga ceria selalu:)

ps: Member saya pesan....buat jahat jgn sekali...tapi buat byk kali...hehhe...
(tapi jgn ikut pesan dia tau!)

akumasihdisini:
Tahniah kerana berjaya menjadi pengkomen pertama:D

Sunan_Jati said...

wargh,,, buat baik dapat baik kekadang baut baik dpt jahat... buat jahat dpt jahat kekadang buat jahat dapat baik... hahahaha...
apa pun nasib yang terima.. itulah ketentuan bukan kebetulan..

nanyi jap....
sesuatu yang x disangka...
seringkali mendatangi kiter
itukah suratan dalam kehidupan
atau satu kebetulan...

terdgr lagu nie terus baut akuterfikir semenjak nie... dgn perkara yang terjadi... dan ish dahsyat nyer teknolgi bleh semabng kacau bom sana bom sini walaupun xkenai org tu... cth iman.. hahahaha.. kena bom ngan aku arituh.. yeos...!tgk cian akt iman ... sabo yer.. dugaan tuh.. hahaha

P/S: aku plak nk komen pukul 7:16am.. tapi xbleh tgh drive nk mai kerja.. aiseh...
yeay... pengomen yang kedua,,

Sunan_Jati said...

yeos pengomen yang ketiga...

Sunan_Jati said...

ala... baru baik tgh taip xperasan 13mei dan pun komen awai dari aku.. aiseh.... silap yer .. yeos.. pengomenyangkelima..

INDERA KENCANA said...

Iman, nanti simpan skit untuk saya ye!! Amplang itulah...

achik said...

1st time dgr... macam2 makanan kat m'sia ni yg xtau :)

Iman Mawaddah said...

Cikgu,
hehe tula pasal sabo je la ya..aku tau tugas cikgu lagi pening..suka2 deme suh relief kerja org lain. aku pun pernah jd cikgu dulu...tp bile dah keje office..aku rindu pd profession perguruan :(

P/S:Kau komen awal2 pagi kat blog aku ni dah gosok gg belum? hehe

13 May,
Ya perjalanan masih jauh..hidup takan happening tanpa masalah. Insyallah..akan saya tayangkan gambar amplang tu..

Sunan,
Sekali tgk ayat hang mcm bahse Sabah..byk benor kose kata baru..betul la kata Kak Ungku..patutlah hang dok copy paste..taip ayat sendiri pun berterabur sungguh hehehe..
Tak pe la Sunan kalau hang nak bom atas perkara yg benar..hang yg jugak yg letakkan iman di tempat teratas dan hang jugaklah yg menjatuhkan iman di tempat plg bawah.(Pesal sedih je bunyinya ni hehe)

Indera,
Insyallah..simpan sikit untuk di tayang..member opis pun dah kecoh dah nak..so utk keselamatan amplang tu saya minta pos ke rumah hehe.

Achik,
Tu la pasal, cuak juga mendengarnya buat kali pertama.Tp bila dia bg jaminan sedap, saya terima la pemberian dia tu.

RaFFLeSiA MeRaH said...

1stime dengar perkataan amplang, kalau ampang tahu lerr, name tempat aku tinggal kat kl ni, muehehehehe...nanti tunjuk gambor amplang tu kat sini yerkkk, nak gak tgk camaner rupe dia...

Iman Mawaddah said...

Kak RM,
Tu la tak pernah dengar juga.Insyallah saya tempek kan kat sini. ampang kat area mana?

hakim dirani said...

Saya yang masih belajar ini pon merasakan masa begitu terhad... penin.. penin

Anonymous said...

Salam Iman,

Saya tunggu cerita tentang Amplang tu :)

Iman Mawaddah said...

Hakim,
Dunia belajar memang pening...tp itulah pengalaman yang paling istimewa..Insyallah tidak lama lagi apabila pulang ke Malaysia, Hakim akan temui penawar pening yang bertahun itu. :)

p/s: Rindu sangat dengan kehidupan seorang pelajar. Rasa hendak kembali ke zaman itu..tp sampai bila..hidup perlu diteruskan ..


Salam Bunga Rampai,
Insyallah..nanti saya buat promosi buying amplang via internet. Dah ramai target customers ni ;)

Anonymous said...

oit.. updet200x!

Anonymous said...

oit.. naper masa kiter lahir kiter menangis...

Fadh Rahman said...

dah sampai blum amplang tue? telan air liur pun jadi laaa...!

Anonymous said...

oo..amplang...housemate masa kat UUM tu Sabahan jugak, selalu bawak balik...sedap jugak,mcm keropok..tapi agak tawar kan?

Iman Mawaddah said...

Anonymous..
Saya dah jawab di blog updet200x..sila rujuk di sana k.

Cikgu,
Belum sampai lagi..traffic jammed kot hehe..ntah dpt ke idok tak tahu la.

kakluna,
Ntahlah..tgh suspen menunggu la ni..tak tahu lg mcm mana rupe bentuknya dan rasanya.

Mohd Daharudin Haji Daud said...

kak iman..
kalau ada orang nak kasi anjang..
anjang memang tak akan lepas untuk rasa camna rasanya..
bukan senang nak dapat makanan orang sabah..
nanti kalau dapat..
letak gambarnya kat sini ye kak iman..
anjang pun nak lihat camna rupa dia macam mana..
biar dapat tengok gambar pun jadilah :)

Iman Mawaddah said...

Anjang,
Akak pun tidak akan lepas peluang kalau orang hendak kasi. Cumanya dalam etika kerja kena berhati2. Walaupun kami sama organisasi tp org yang memandang kalau hendak cari point charge kita dalam rasuah bila2 masa aje boleh.Tu sebab akak beria2 hendak membayar. Tp memandangkan dia ikhlas, akak minta poskan ke rumah.

Insyallah akak paste kan gambar dia ok :)