Monday, November 20, 2006

Ada Apa Pada Nama?

Hari Jumaat yang lepas, semasa dalam perjalanan ke kedai buku saya terperangkap dalam sekumpulan remaja. Saya percaya kumpulan remaja terbabit adalah pelajar IPTS yang berdekatan. Tiga orang daripada mereka menghalang laluan saya dengan jalan ala Mak Limah lenggangnya. Dua orang lagi adalah remaja lelaki berjalan di belakang saya. Bersuara seorang remaja lelaki yang berada di belakang saya "Rab..Rab..ishh tak dengar pula dia ni". Saya dapat mengagak dia memanggil salah seorang remaja perempuan yang menghalang laluan saya. "Rabiatul Adawiyah!", jerit remaja lelaki itu dengan sekuat hatinya. Sehingga saya yang berada di depannya pun agak terkejut dengan jeritannya. Maka menolehlah si gadis manis berambut perang, bersubang di hidung, berbaju pendek dan berjeans ketat itu.
"Apa? " soalnya kepada remaja lelaki yang memanggilnya.
"Kau halang jalan akak ni la," sambung remaja lelaki itu.
Gadis itu tersenyum lantas memberi laluan kepada saya. Saya membalas senyumannya dan menoleh senyum ke remaja lelaki itu sebagai tanda terima kasih.

Sambil meneruskan langkah, tergiang2 di fikiran saya korus nasyid nyanyian kumpulan In-team..

Rabiatul Adawiyah
Serikandi yang tercipta
Sungguh agung pengabdianmu
Kau berjaya menjadi ikhtibar


Masyallah sedapnya namamu dik. Tapi sayang nama yang indah tidak seiring dengan perwatakan yang dibawa.
Kenangan lalu mengimbau ingatan saya ketika berada di Tingkatan 2. Waktu itu saya pernah bercita2 menukar nama pemberian abah. Sebabnya saya merasakan nama saya tidak membawa apa2 maksud. Berbanding adik beradik saya yang lain semuanya mempunyai nama yang sedap dan mempunyai maksud. Ketika itu saya amat yakin nama yang baik akan mengundang kepada pebawakan diri yang baik. Semangat untuk menukar nama semakin berkobar2 apabila melihat kawan baik saya dan adiknya menukar nama mereka. Saya utarakan niat saya pada abah dan mak. Abah memang nampak terkejut kerana dalam umur awal remaja saya sudah berani menuntut hak ke atas diri saya. Permintaan saya dibiarkan berlalu walaupun saya sering kali mendesak.

Akhirnya mak mencadangkan supaya nama saya sekarang ditambah Fatimah di belakangnya. Saya tidak berapa setuju dengan cadangan tersebut. Saya lebih gemar nama cadangan mak ketika saya dilahirkan iaitu nama panggilan saya sekarang kemudian diikuti dengan nama salah seorang ibu susuan Nabi Muhammad. Mak hanya diam dan saya masih dengan kemaruk saya untuk menukar nama.

Keadaan hanya menjadi reda apabila saya melihat betapa susahnya kawan saya hendak menukar nama. Pelbagai prosedur yang dia dan adiknya kena ikuti. Lansung saya membatalkan niat saya. Kepada mak dan abah saya pohon maaf. Saya redha nama pemberian abah. Kerana saya percaya pada Qada' dan Qadar' yang semuanya telah tertulis untuk saya. Tersenyum abah mendengar maaf saya dan dengan lembut dia menerangkan kenapa saya menjadi pemilik "nama" tersebut. Aku tersenyum mendengar penjelasan abah. Mak sempat menitipkan nasihat bahawasanya, memberi nama anak yang baik2 sememangnya menjadi kewajipan kedua ibu bapa. Ibu bapa mana yang tidak inginkan yang terbaik untuk anak2nya. Tetapi mendidik dan membentuk anak acuan agama adalah tanggungjawab yang lebih utama. Tiada guna mempunyai nama yang baik2 seandainya perwatakan tidak semulia nama yang dijunjung.Semuanya itu bergantung pada iman kita.

Sejauh mana kebenarannya...cermin diri dan nilai dengan akal fikiran yang waras..wallahualam

25 comments:

INDERA KENCANA said...

Nama yang baik itu sepatutnya menggambarkan peribadi yang menarik. Jika yang berlaku sebaliknya tentulah amat menyedihkan sekali.

Yang lebih teruk lagi jika nama di'westernized'kan.

achik said...

salam tuan rumah

tu la kdg2 nama punya la hebat maksudnya tapi sayang kalau jauh beza dgn diri...

ps: selalu tumpang baca hari ni tumpang komen :)

Anonymous said...

AKu nk bubuh nama aku- nama baik. blhtak.. nanti org pggl kat aku nama baik amacam..

Iman Mawaddah said...

Indera,
Ya betul. Pelik kan sesetgh org lebih megah bila dipanggil dgn nama western.


Achik,
O iye ke..tak pe jgn segan2 nak mengomen.Rasanya tidak terlewat utk ucapkan selamat bertamu di laman iman mawaddah.

Anonymous @ Sunan,
Tak pe boleh aje..mudah2an semua kelihatan baik.

13may said...

sekarang nama mcm ikut peredaran zaman...semakin moden, semakin western nama itu...

ps: dulu saya ada sorang kawan...tak lah rapat sgt...nama dia Saad. Dia penah datang mengadu bahawa nama dia sering dipersendakan....org selalu ejek, nama dia nama org tua2..zaman perang jepun dulu...saya cuma tersenyum...benda camni pun boleh jadik bahan ejekan...apa dah jadi ngan dunia nih....bagi saya apahal la org nak ngejek dia..okey apa nama tu...tadak yg pelik pun...hmmm....

Sunan_Jati said...

aik baru barujer nak komen.. sapa plak sunan tuh silap orgla...

zwitterion said...

kalau dah nama kita tak de makna, nk bt mcm mana.x kan nak salahkan mak ayah. esok2 utk anak2 letak yg baik2, pastikan didik anak yg sebetulnya..

Iman Mawaddah said...

13 May,
Tu lah sebahagian warna warni kehidupan. Bahan yang kecil dan tiada kepentingan dijadikan bahan ejekan.

Sunan,
Oo ok

Zwit,
Pada waktu itu saya tidak menyalahkan mak abah saya. Saya kununnya hendak tunjuk pandai.Membetulkan apa yang tidak betul.Biasalah jiwa dunia peralihan dr kanak2 ke alam dewasa mmg suka memberontak.

Anonymous said...

ooo... betuka.? kuatnyer memberontak.. la duk berontak lagika? erm... bila nk memberontak jg lupa ajak Yo...!

Iman Mawaddah said...

Mcm kenal je anonymous ni. Sekarang dah baik la..tu kisah lama zaman hingusan dulu hehe

RaFFLeSiA MeRaH said...

kunjungan balas...hehehehe, thanks jenjalan kat blog kita, x sempat lagi nak baca entry ni, satgi kalau free kita dtg balik yerk...

RaFFLeSiA MeRaH said...

nak baca, tapi x sempat gak...okla kita print jer entry ni, balik umah leh baca, sok pagi la kita bagi komen, boleh gitu??

Iman Mawaddah said...

hehe sibuk kalah menteri tu..x payah susah payah print laa kak membazirkan kertas je.

hakim dirani said...

Saya Ada kenalan bernama Rabiatul Adawiyyah, alhamdulillah penampilannya baik seperti namanya.

Mudahan dia (raiatul adawiyah yang anda ceritakan) akan kembali ke jalan yang di redai.

Mohd Daharudin Haji Daud said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mohd Daharudin Haji Daud said...

betul tu akak iman..
anjang setuju dengan pandangan akak dalam cerita ni..
sungguh menarik dan boleh dijadikan iktibar kepada semua pembaca..
biarlah kelakuan itu sebagai pantulan pada nama yang diberi..
mencerminkan peribadi seorang muslim..

kerana nama itu adalah panggilan..
dan panggilan itu adalah doa..
jadi jika nama panggilannya itu baik..
maka serta-mertalah ianya mendoakan tuannya..
sebab itu dianjurkan memilih nama2 yang baik..

berbeza pula dengan situasi anak2 muda sekarang....
melihatkan nama saja yang baik..
tapi perangainya..
na'uzubillah min zalik..
terlalu jauh daripada adap sopan agama Islam..
itu bukan salah siapa2 tapi salah empunya diri..
tak pandai menilai nama yang diberi..

walaupun kita tahu..
perkara hidayah itu semuanya ketentuan dan kehendak Allah..
namun sebagai seorang daie'..
perlulah melihat perkara sebegini bukannya sesuatu perkara yang remeh dan diambil mudah..

Iman Mawaddah said...

Hakim,
Alhamdulillah, beruntungnya empunya diri mempunyai peribadi semulia namanya.

Anjang,
Lama tidak mendengar berita. Sibuk dengan study mungkin? Terima kasih atas komen yang akak anggap sebagai tazkirah buat tetamu iman mawaddah.

RaFFLeSiA MeRaH said...

kertas byk kat opis ni, no hal lerrr...tu lerr, kita jgn nilai seseorg pada name, pada paras rupa...kekdg yg bertudung litup tu pun perangai kalah org yg x bertudung, ye tak...hehehehe...

Iman Mawaddah said...

Ooo ni la orgnya yang dok perabis kertas kat opis ni hehehe.Yang tu satu hal lg kak..nanti kalau ada kesempatan saya cerita tentang ni pula.

Anonymous said...

akak dulu pun tak suka nama akak sampai nak suh ayah tukarkan..sbb baik kawan2, malahan cikgu,suka sgt main2kan nama akak..tu yg akak bengang..

tapi bila dh besar, rasa unik pulak sbb jarang ada org nama cam ni...yg bestnya masa pertama kali suami (masa tu bf) sebut dan tulis nama akak memang tepat..tu antara sebab akak jd suka kat dia..hehe

IFFAH said...

kata fadzilah kamsah...nama memainkan peranan yang penting sbb dia boleh mempengaruhi peribadi...

Al-hamdulillah, nama yang telah diberi oleh parents akak sangat sesuai dengan diri akak...

Maksud nama akak penuh akak-"yang hampir".

Jadinya ,akaklah yang kena menentukan nak hampir dengan apa...samada dengan Allah, agama dan sbgnya. Nampaknya kena cari pelengkap untuk nama akak ni..;-)

Apa-apa pun akak suka guna nama singkatan akak "iffah"-cukup dengan apa yang ada / hati-hati dalam segala perkara...

Maaf, panjang plak bercerita dengan iman...

Iman, kalau tak keberatan, akak nak tau d.o.b iman...Tq, wish untuk akak....

IFFAH said...

Iman, one more thing...akak nak link with blog iman...boleh ke....

Iman Mawaddah said...

Luna,
Ada apa pd nama ye tak?

Kak Iffah,
Alhamdulillah..mudah2an tidak tersilap langkah dalam menentukan mana yang hampir. Tak pe nak bercerita..komen akak saya amat hargai. Saya lahir 10 September..dah lepas kalau nak wish pun :)

p/S: nak link blog? y not? amatlah dialu2kan..ukhuwah itukan indah walau hanya di alam maya

Fadh Rahman said...

betul...nama yang elok mengambarkan keperibadian seseorang...itu pun kalau betul didikan dan asuhan mak bapak...klau namanya "Muhammad" yang bermaksud "yang terpuji"...tapi didikan dan asuhan mak bapak tak sempurna dan tak ikut ajaran Islam...maka anak itu akan jadi tercela...walau pun maksud namanya "yang terpuji"...apa ada dengan nama jika salah asuhan dan didikan...aku ader adik angkat namanya Nurul Arinab...kena ejek ngan kengkawan...dipanggil dan digelar arnab...renungkan bersama...!

drweya said...

nama~ langsung tidak menggambarkan perwatakan~

didikan~ tu yang penting~ dan kesedaran orang tu sendiri~