Friday, October 27, 2006

Suatu hari di hari raya

Aidilfitri kali ni ku sambut dengan penuh sederhana di kampung halaman abah dan mak. Mujur la deme satu negeri dan daerah tapi berlainan kampung..jadi tiadalah masalah giliran untuk berhari raya. Sememangnya tiap kali aidilfitri kami akan pulang ke kampung..setahu dan seingat aku hanya 2 kali sahaja kami menyambutnya di Kuala Lumpur iaitu semasa aku dilahirkan dan semasa arwah ibu saudara ku meninggal dunia ketika usiaku belasan tahun. Mungkin kerana suasana di kampung yang lebih damai dan tenang ataupun mungkin bosan dengan suasana "hutan batu" di Kuala Lumpur membuatkan kami lebih rasa selesa menyambut lebaran di tanah kelahiran abah mak. Lagipun abah dan mak memang mahu kami mengenali asal usul keluarga dan melihat sendiri cara orang kampung mengemudi hidup. Dalam erti kata lain..sebagai pengajaran pada kami adik beradik supaya jangan menyombong dan sentiasa menghormati insan lain. Dan yang paling utama..pulangnya anak rantau ke desa mengeratkan lagi siraturrahim hubungan persaudaraan yang telah lama terjalin. Walaupun kadang2 diri terasa bosan menunggu abah dan mak membuka cerita2 lama tatkala bertemu sanak saudara...sedangkan aku asyik tersengeh2..angguk2..geleng2...faham ke tak faham ke belakang cerita, janji air muka kene ceria. Dalam hati setahun sekali biarlah..andai aku di tempat mereka, aku pun akan melakukan perkara yang sama.

Tapi bagi diriku hari raya kali ini amat bererti..pertamanya sepanjang Ramadhan yang lalu aku temui ketenangan pada jiwa yang kacau.. Syukur alhamdulillah ku panjatkan pada Allah yang Maha Esa.Keduanya..banyak kiriman sms aidilfitri yang ku terima dari orang yang tak ku sangka2..sahabat2 lama yang telah terputus hubungan..hadir dgn sms masing2...terasa indahnya ukhuwah yang terjalin. Sape sangka ya..ku andaikan tahun ni aku kehilangan sms yang sering ku terima menjelang aidilfitri dari arwah2 kawanku..tetapi Allah gerakkan hati sahabat2ku yang lain untuk datang bertamu di telefon bimbitku.Dan yang ketiganya .....mungkin "kenangan terindah" aidilfitriku pada kali ini..di mana aku telah terlanggar penanda jalan semasa memandu pulang dari kampung. Macam mana la mata ni boleh tak nampak.Yang paling tragis..kereta yang ku pandu adalah kereta ayahku..abis tercalar di pintu sebelah kiri dan sedikit lesung pipit pemanis calaran..aduhh...kereta pun nak duit raya jugak ya? Apa2 hal pun aku bersyukur..tidak ada apa2 berlaku pada mak yang duduk di sebelahku. Itulah secebis kisah aidilfitriku tahun ini..suka dan duka bertemu dalam satu wajah, yang aku percaya dan yakin pasti ada rahmatNya yang tersembunyi.

No comments: