Friday, October 13, 2006

Lailatul-Qadr

Lailatul-Qadr satu lagi anugerah istimewa di bulan Ramadhan...suatu malam yang hanya 1 daripada seribu atau sejuta malam yang lain.

Lailatul-Qadr bermaksud 'malam penentuan' atau 'malam pembahagian' kerana jumhur ulama mengatakan bahawa malam ini adalah malam di mana Allah mentakdirkan segala urusan manusia-rezeki, jodoh, ajal dan sebagainya untuk tempoh setahun akan datang. Kemudian 'ketentuan' itu diserahkan kepada para malaikat mengikut bidang tugas masing-masing.

Antara sebab-sebabnya berlaku Lailatul Qadar
Rasulullah pernah memikirkan akan umur umatnya yang pendek berbanding ummat terdahulu. Lalu Baginda memikir bagaimana umat Baginda dapat menandingi umat terdahulu dalam beribadat, kesolehan dan ketaqwaan. Maka dengan rahmat Allah dikurniakanlah malam yang penuh keberkatan kepada umat Nabi Muhammad iaitu Lailtul-Qadr.

Bila berlakunya
Sabda Rasulullah SAW "Carilah lailatul-qadr pada malam2 yang ganjil pada sepuluh hari yang terakhir bulan Ramadhan" (Riwayat Bukhari& Muslim)

Apa yang perlu dilakukan
Lakukan apa jua jenis ibadat seperti solat, membaca Al-Quran, berzikir, berdoa dan seumpamanya. Memohon keampunan dan bertaubat dari segala dosa. Serta mohon kurniaan syurga dan perlindungan daripada azab neraka.

Malam ini adalah malam ke 21 Ramadhan..sudah termasuk antara malam2 ganjil 10 hari terakhir Ramadhan..jadi, apa yang ditunggu lagi..Moga rahmat Allah bersama kita..amin

2 comments:

Anonymous said...

Semoga menemui malam yang dicari. Syukran atas kunjungan.

Iman Mawaddah said...

terima kasih kembali..