Saturday, October 07, 2006

Sayu Wajah Keibuan

Scene I
Lokasi : Di tengah2 ibukota di dalam bulan Ramadhan
Hari pertama
2 orang wanita sedang berjalan lalu terserempak dengan seorang wanita lain yang ditahan oleh seorang warga tua. Lalu hati terdetik apakah yang dipinta oleh warga tua wanita tersebut.
Hari Kedua
2 orang wanita keluar berjalan lagi, lalu berselisih dengan seorang warga tua wanita (orang yang sama dengan semalam). Maka mata bertemu mata, senyuman ikhlas berbalas senyuman. Lalu berkata la wanita tua itu "Nak, minta mak cik RM 3 nak. Mak cik nak balik rumah, tiada duit." Maka terkejut la salah seorang wanita tersebut. Hati berdetik lagi...ini mak cik semalam, macam mana dia boleh tiada duit sedangkan dia boleh datang tiap hari di sini. Pakaiannya kemas, sepasang baju kurung tiada sikit menampakkan riak wajah orang dalam kesusahan. Syak timbul di hati ..lantas, 2 orang wanita tersebut berlalu pergi.

Scene II
Lokasi: Di sebuah kampung yang indah permai di sebuah negeri di pantai barat. Sebulan sebelum Ramadhan menjengah

Dalam satu majlis perkahwinan, di ruang tamu rumah pengantin.. duduk seorang warga tua wanita di atas kerusi. Lalu 3 orang wanita dewasa masuk ke dalam rumah tersebut dan duduk di atas permaidani. Salah seorang wanita tersebut duduk berhampiran warga tua tadi. Lalu berkata si warga tua yang duduk di atas kerusi tadi "Maafkan mak cik ye nak, mak cik duduk atas pulak." (dalam loghat perak yang bisa difahami wanita yang duduk di atas permaidani tersebut. Wanita tersebut membalas "Tak pe mak cik, duduk la atas, senang nak bangun." (dalam loghat kolumpo yang mungkin difahami mak cik tersebut). Warga tua itu lansung duduk di bawah bersama wanita muda tadi. Maka terjalin satu perbualan. Ringkasnya berkenaan warga tua itu tersebut, ia duduk seorang diri, kematian suami dan tiada anak. Wajah keibuan penuh ketenangan membuatkan hati wanita muda tersebut sayu lalu sedikit saguhati dihulur ke tangan wanita tua tersebut. "Mak cik, ini ikhlas dari saya." Jawab si warga tua "Alhamdulillah, moga anak bahagia dunia akhirat, dimurahkan rezeki." "Syukur alhamdulillah mak cik, terima kasih doakan saya, mak cik jaga diri baik2 ya" sambut wanita muda tersebut. Maka salam bertaut kasih, ukhuwah yang cukup indah terjalin dalam masa yang begitu singkat berlalu.

Dua situasi berbeza yang ku alami dalam masa lebih kurang sebulan. 2 wajah sayu keibuan buat aku terfikir...
Scene I menggunakan wajahnya untuk menagih simpati
Scene II wajah sayu yang cukup tenang yang tidak mengharapkan simpati orang yang memandang

"Bagaimana pulak aku nanti ya..andai tua menjelang tiba?...."

4 comments:

rudy bluehikari said...

sama2 kita berdoa diusia senja nanti kita dikasihi anak cucu. Selamat menulis dan teruslah menulis. salam ukhwah.

Iman Mawaddah said...

Insyallah..mudah2an.Semuanya masih baru, masih diperingkat mencari dan belajar.Belum sehebat garapan seni penulisan di bluehikari.

Anonymous said...

moga tidak dibolak-balikkan hati untuk terus bergantung padaNya

Iman Mawaddah said...

Al fakir..mcm familiar la. Insyallah..sama2 la kita berdoa agar Allah mempertingkatkan dan memelihara iman kita.Terima kasih atas kunjungan ke iman mawaddah.