Thursday, December 28, 2006

Bayangan Masyhar

Hari ini selepas waktu asar di Mekah iaitu lewat 5 jam dari waktu Malaysia, seluruh jemaah haji akan berangkat ke Arafah untuk bermalam satu hari di sana. Bertuahnya jemaah haji tahun ini kerana hari wukuf jatuh pada hari Jumaat. Fikiran saya lansung teringat kepada mama dan baba Bayu Senja dan juga ibunda Kak RM. Pahala mengerjakan 1 kali haji ketika hari wukuf di Arafah jatuh pada hari Jumaat, Insyallah akan digandakan kepada 70. Itu sebab ia dinamakan Haji Akhbar. Mudah2an ibu bapa Bayu Senja dan Kak RM mendapat haji yang mabrur.

Saya masih ingat lagi dulu ketika berpeluang mengerjakan haji bersama mak dan abah, wukuf dan melontar di tiga jumrah merupakan saat yang paling mencabar keimanan setiap jemaah haji. Petang sebelum berangkat ke Arafah, semua jemaah berihram dan bermaaf2an di antara satu sama lain. Suasana petang itu sangat sibuk. Jalan raya penuh sesak dengan bas2 yang membawa jemaah2 haji dari seluruh pelusuk dunia. Tidak cukup dengan itu, kenderaan2 awam penduduk tempatan turut menuju ke arah yang sama. Bagi musafir yang tegar mereka memilih untuk berjalan kaki ke Arafah. Sepanjang perjalanan, laungan talbiah tidak putus2 dilaungkan..

Labbaika Allaahumma labbaik,
labbaika laa syariika laka labbaik,
innal hamda wan-ni'mata laka wal-mulka, laa syariikalak.

(Saya penuhi panggilan-Mu, ya Allah saya penuhi,
saya penuhi panggilan-Mu, tidak sekutu bagi-Mu,
saya datang memenuhi panggilan-Mu, sesungguhnya segala puji,
nikmat, dan kekuasaan milik-Mu, tidak sekutu bagi-Mu).


Bermacam2 perasaan yang bermain di jiwa. Sayu, hiba dan pilu bercampur aduk. Perjalanan yang sepatutnya mengambil masa yang singkat terpaksa dilalui dalam satu tempoh masa yang agak lama lantaran jutaan umat manusia berhimpun di tempat dan waktu yang sama. Setibanya kami di padang Arafah, waktu sudah hampir menjelang maghrib. Rezeki kami baik kerana kami antara kumpulan jemaah yang sampai awal di khemah jemaah haji Malaysia.Malam itu kami lalui dalam keadaan dingin yang kering. Tekak sudah terasa perit. Selepas Isyak saya hanya tidur keletihan. Sesekali saya terjaga apabila terdengar suara mak mengaji. Malam itu saya lalui dengan tabah. Tiba pula siangnya. Ya Allah kuatnya cabaran. Panasnya Allah sahaja yang mengetahui.Tekak makin terasa perit, bibir sudah merekah kekeringan dan kulit muka seakan2 bersisik. Kami tidak boleh memakai pelembab kerana dikhuatiri melanggar pantang larang ihram iaitu memakai bahan yang berbau wangi. Namun begitu, walaupun cuaca yang dilalui sangat panas tetapi Maha suci Allah tidak ada sedikit pun bau peluh yang melekit. Kami dinasihatkan minum air yang banyak. Ketika itu umur saya baru 11 tahun 10 bulan. Sebagai kanak2 sudah pasti wujud sedikit kerimasan di tengah2 ujian di bumi Arafah. Mak banyak memainkan peranan mendidik kesabaran saya. Di suatu sudut yang lain pula, kelihatan beberapa orang doktor, pegawai kesihatan dan petugas Tabung Haji sibuk bergerak dari suatu khemah ke khemah yang lain mengagih2kan air garam kepada jemaah haji. Ketika ini jugaklah pelbagai ragam manusia yang kita akan lihat. Saya tidak mahu bercerita lanjut berkenaan ragam manusia ini, kerana Insyallah setiap daripada kita akan merasai pengalaman di bumi Arafah. Maka lihatlah dan rasailah sendiri bayangan masyhar di Arafah.

Semalaman di bumi Arafah, tibalah masa bertolak ke Mina melalui Muzdhalifah. Kami bertolak selepas waktu maghrib. Jemaah haji masih dalam keadaan berihram. Sebaik sampai di Mina, semua jemaah haji Malaysia dinasihatkan tidak terus melakukan ibadah melontar. Kami akan dibawa melontar ketiga2 jumrah pada malam berikutnya. Tujuannya bagi keadaan tenang dan tidak berebut2 dengan jemaah haji dari negara lain. Tetapi entah mengapa setelah solat subuh pada pagi sesudah sampai di Mina, abah mengajak mak dan saya melontar di ketiga2 jumrah. Alasannya boleh buka ihram cepat dan malam nanti boleh terus rehat sahaja. Maka pergilah kami tiga beranak berjalan kaki melalui 2 buah terowong. Salah satu terowongnya adalah terowong Muassem, terowong yang pernah mencatat tragedi sedih apabila beribu2 jemaah meninggal dunia akibat berasak2an di dalam terowong tersebut.

Sampai di kawasan Jumrah, mentari pagi baru menyinari bumi Mina. Kami meneruskan ibadah melontar di kedua2 jumrah yang terawal iaitu Jumratul Ula dan Jumrahtul Wusta dalam keadaan yang tenang. Manakala di jumrah terakhir iaitu Jumratul Aqabah keadaan agak sesak. Pada masa dulu, Jumratul Aqabah ada satu bahagian sahaja (separuh bulatan). Jadi jemaah terpaksa berhimpit di satu bahagian. Macam jumrah2 yang lain jemaah boleh melontar di sekeliling jumrah tersebut sebab jumrah2 lain berbentuk bulatan penuh. Keadaan sesak di Jumrahtul Aqabah menyebabkan kami terpaksa berpecah. Entah macam mana mak dapat memboloskan diri ke hadapan akibat tolakan orang. Saya dan abah pulak tertolak ke arah yang lain. Ketika hendak keluar dari kawasan Jumrahtul Aqabah setelah selesai melontar, tiba2 saya dan abah diasak oleh jemaah haji yang berkulit hitam. Kami cuba keluar dari sudut yang lain.. sekali lagi kami diasak oleh sekumpulan jemaah haji dari negara lain pula. Keadaan menjadi sangat kelam kabut. Genggaman tangan kami terlepas. Abah tertolak ke belakang. Dan saya berada seorang diri di tengah2 kelompok jemaah haji yang mengasak. Asakan yang kuat menjadikan saya terapung2 tidak menjejak tanah. Nafas sudah tersekat2 menjerit nama abah. Hanya bayangan kematian yang terlintas di fikiran. Sayup2 kedengaran suara abah menjerit, "Subhanallah..binti"..berulang2 kali. Pandangan saya semakin kelam. Akhirnya saya terdengar seorang jemaah dari Iran (kalau tidak silap saya)..menjerit sekuat2 hatinya.."Subhanallah hajjah saqhir" sambil mendepangkan tangannya menghalang asakan jemaah2 lain. Kuasa Allah, jemaah lain bagai terpukau dengan jeritan jemaah Iran tersebut, lalu berhenti mengasak seketika. Saya terjelepuk..mujur abah sempat menyambut saya dari terus rebah.Abah membawa saya keluar. Mak yang sudah menunggu di satu sudut sedang menangis terkejut melihat keadaan saya ketika diasak tadi. Alhamdulillah, semuanya selamat. Jika tidak mungkin saya sudah bersemadi di Ma'ala bersama2 isteri Rasulullah, Siti Khadijah. Abah betul2 kesal kerana tidak mendengar nasihat Tabung Haji. Tetapi bagi saya pula, saya percaya,tragedi itu ada hikmahnya kerana saya yakin Allah berkuasa jika Dia berkehendakkan sesuatu untuk menguji hambanya.

Panjang pula celoteh saya kali ni. Sekadar berkongsi sedikit pengalaman berkenaan bayangan Masyhar ketika di Arafah, Muzdhalifah dan Mina. Ujian datang dalam pelbagai bentuk dan rupa. Samada baik ataupun sebaliknya kita kenalah lalui dengan penuh sabar dan keimanan yang tinggi. Mulut kena berhati2 dalam mengeluarkan kata. Sebab semuanya "akan dibayar secara cash in total tanpa ansuran bulanan" :)

Ok, cukuplah sampai di sini. Kalau hendak diikutkan kisahnya memang banyak yang hendak diceritakan. Tapi saya perlu menjaga hati insan2 tertentu. Lagipun saya tidak pandai mengolah lebih panjang. Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha. Semoga kita beroleh rahmat hasil daripada pengorbanan yang dilakukan..wassalam. Jumpa lagi di tahun hadapan..Insyallah

9 comments:

13may said...

Selamat Hari Raya AidilAdha....

hakim dirani said...

Dari sini dengan mekah dah tak jauh. insyaAllah saya akan cuba ikut jejak anda menunaikan haji melalui Syria di tahun mendatang.insyaAllah. doakan saya.

Bunga Rampai said...

Salam Aidiladha yang terlewat 2 hari :)

Alhamdulillah Iman sudah ke sana.

achik said...

Salam Aidiladha...

pengalaman yg menakjubkan... alhamdulillah umur iman masih panjang...

INDERA KENCANA said...

Pengalaman di tanah suci menyedarkan kita betapa kerdilnya kita ini berbending kebesaranNya

Iman Mawaddah said...

13 May,
Tidak terlewat untuk ucapkan Salam Aidiladha untuk anda juga.

Hakim Dirani,
Insyallah saya doakan. Niat yang baik mudah2an dipermudahkan Allah. Saya pun kena pergi haji lagi sekali, sebab ketika itu belum jatuh hukum wajib ke atas saya.Sama2 kita berdoa, ok.

Bunga Rampai,
Salam aidiladha buat saudari juga..tak pe boleh buat back dated. No extra charges :))

Achik,
Salam aidiladha..memang pengalaman yang menakjubkan..Allah masih izinkan saya bernafas di bumi barakah ini.

Indera,
Ya betul..tanpa kira pangkat, warna kulit, bangsa, bahasa..semuanya berkumpul di mencari keredhaanNya..Allah cinta agung.

RaFFLeSiA MeRaH said...

alahai...bila baca citer2 cenggini, teringat kat bonda di mekah...tapi x per, seminggu lagi bonda dah nak balik malaysia...rindunyerrrr....

khairyn said...
This comment has been removed by the author.
khairyn said...

salam idul-adha.

Saya berdoa panggilan kaabah. Semoga menjadi orang-orang terpilih yang menerima jemputan menziarah dan beribadat di masjidil haram. Amiin.