Wednesday, November 12, 2008

Diari buat Abah

Ahad 12 Oktober 2008
Hari ini Mak Andak buat jamuan Aidilfitri. Mak dan Abah dah pergi lebih awal dengan budak-budak. Saya dan kakak menyusur setengah jam kemudian. Masa nak masuk rumah Mak Andak, abah tergesa-gesa keluar. Tanpa pesan dia memandu seorang diri. Tak dapat dikenal pasti arah tujuan.

Orang dah mula ramai memenuhi rumah Mak Andak. Pak Andak berharap sangat abah dapat kepalai majlis doa selamat. Jenuh call abah, tidak dapat-dapat. Sms bertalu-talu. Akhirnya dapat juga, katanya dia solat zuhur dekat masjid di kawasan itu. Pelik tak pernah abah buat perangai begini.

Usai doa selamat, mulalah acara makan-makan. Abah hilang lagi. Cari punya cari, rupanya dia tidur dalam kereta. Tengah hari tu dia tidak makan. Perut tak selesa alasannya.

Pulang ke rumah, dia makan makanan yang Mak Andak bekalkan. Dia makan sekadar mengisi perut. Belum pun lama makanan bertamu di perut, dia muntah-muntah. Cirit-birit silih berganti. Abah jadi lembik.

Isnin 13 Oktober 2008
Tengah hari semasa di pejabat, mak telefon. Abah masih lemah, tak lalu nak bangun. Saya nekad minta keluar awal.

Maghrib itu, dalam keadaan hujan lebat, saya nekad bawa abah ke klinik. Doktor bagi ubat cirit-birit dan tahan muntah.

Selasa 14 Oktober 2008
Alhamdulillah muntah abah dah tiada. Hanya tinggal cirit birit. Tapi abah masih tiada selera makan. Dia minta dibelikan 100 plus supaya dia ada tenaga.

Malam hari, Mak Andak dan keluarga datang ziarah. Mereka terkejut tengok abah kurus sangat.

Rabu 15 Oktober 2008
Awal pagi abah dah bangun. Wajahnya ceria. Gaya jalannya pun sudah semakin pulih. Abah dah rasa sihat hari ini. Lega rasa hati tengok abah.

Tengah hari mak telefon. Abah tidak sihat lagi. Lansung tidak makan. Terbaring lemah je, kata mak. Malam harinya, Pak Andak datang bawa ke klinik lain. Abah makan ubat klinik tanpa menjamah sebarang makanan malam itu.

Khamis 16 Oktober 2008
Awal pagi ini abah asyik berulang ke tandas. Cirit biritnya makin menjadi. Pukul 4.30 pagi, abah minta milo o dan sekeping roti. Dia makan tapi tak lama lepas tu cirit lagi. Badannya terlalu lemah. Berjalan pun melayang-layang. Saya nekad ambil Emergency Leave hendak bawa abah ke hospital.

Pukul 6 pagi, abah minta kawalkan dia. Dia hendak ambil wudhu untuk solat subuh. Pintu bilik air saya renggangkan sedikit untuk mudah saya lihat dia. Abah letih. Dia duduk di lantai bilik air. Sempat mandi dan berwudhu. Dia cuba paut kolah di bilik air untuk dia bangun, tapi akhirnya dia terbaring lemah. Mujur tidak kena kepala. Saya panggil mak untuk betulkan kain abah.

Kemudian saya angkat abah dari belakang bawa ke ruang keluarga. Dia sangat-sangat lemah. Macam kekejangan. Matanya tengok ke atas. Abah pengsan! Allahuakhbar..Allah je tahu hati kami. Mak lafazkan La 'illahailallah di telinga kanan. Saya bergegas ambil air zamzam untuk sedarkan abah. Selawat syifa saya baca sambil tangan meratakan air zam zam ke badan abah. Kemudian kelam kabut telefon Mak Andak, Pak Andak dan abang. 30 minit kemudian abah sedar. Tapi dia masih lemah. Mulutnya kumat kamit menyebut Allah.

Pukul 6.40 pagi, Mak Andak dan Pak Andak sampai. Pak Andak tolong abah tukar baju. Saya dan mak bersiap untuk ke hospital. Tak lama lepas itu, abang sampai. Dia dan pak andak cuba angkat abah. Tapi tak terdaya. Abah lemah semula. Badannya lembik di muka pintu. Mukanya mula kejang. Matanya tengok ke atas semula. Dia pengsan lagi. Berhamburan air mata kami. Mak Andak dan Pak Andak bergegas ambil surah yassin dan baca tepi abah. Abang lafazkan kalimah La 'illahailallah. Mak nekad, andai abah terseksa begini, mak redha abah "pergi". Saya sibuk menelefon ambulance. Along kebetulan telefon abang. Abang on speaker bagi peluang Along cakap. "Abah ini Along. Abah mesti tabah dan kuat semangat. Kami sayang abah. Ingat Allah." Sayu suara Along melafazkan.


...bersambung

7 comments:

faridmw said...

salam...
sayu ja baca entry ni.. tak sbar nak baca sambungannya..
moga abah diberikan kesihatan yang baik,,,...
amin....

Pa'chik said...

bila nak sambung iman....

semuga baik-baik semuanya...

izinni said...

tergerak hati nak ke sini ... sayu hati ...

sambunglah ya ...
tetap tunggu ...

Hanani Atia said...
This comment has been removed by the author.
akirasuri said...

Saya doakan yang baek-baek..

Sambunglah..

haben said...

I recently came accross your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I dont know what to say except that I have enjoyed reading. Nice blog. I will keep visiting this blog very often.

Kate
http://educationonline-101.com

P'su said...

Sabar dgn dugaan Allah..