Tuesday, September 26, 2006

Iman

Iman...Apakah yang dimaksudkan dengan iman..

Iman bahasa Arab (الإيمان) secara etimologis berarti 'percaya'. Perkataan iman (إيمان) diambil dari kata kerja 'aamana' (أمن) -- yukminu' (يؤمن) yang berarti 'percaya' atau 'membenarkan'. Perkataan iman yang berarti 'membenarkan' itu disebutkan dalam al-Quran, di antaranya dalam surah al-Taubah ayat 62 yang bermaksud: "Dia (Muhammad) itu membenarkan (mempercayai) kepada Allah dan membenarkan kepada para orang yang beriman."
Para
sahabat dan ulama telah mendefinisikan istilah iman ini, antara lain, seperti diucapkan oleh Ali bin Abi Talib r.a. : "Iman itu ucapan dengan lidah dan kepercayaan yang benar dengan hati dan perbuatan dengan anggota." Aisyah r.a. berkata: "Iman kepada Allah itu mengakui dengan lisan dan membenarkan dengan hati dan mengerjakan dengan anggota." Imam al-Ghazali menguraikan makna iman: "Pengakuan dengan lidah (lisan) membenarkan pengakuan itu dengan hati dan mengamalkannya dengan rukun-rukun (anggota-anggota)."
Kesimpulannya, bahwa iman itu keyakinan yang dibenarkan oleh hati, diikrarkan dengan lisan dan dibuktikan dengan perbuatan.
Diperoleh dari "
http://id.wikipedia.org/wiki/Iman"

Setiap orang mempunyai tahap iman yang berbeza dan sukar untuk dinilai. Tiada seorang pun yang dapat menilai iman seseorang melainkan Allah yang Maha Esa. Bak kata Raihan dalam baik lirik nasyidnya..."Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa, ia tak dapat dijual beli, ia tiada di tepian pantai"... Padaku iman adalah satu bentuk keyakinan dan pengabdian diri seseorang Muslim itu terhadap Penciptanya. Sesuatu yang amat subjektif, tidak dapat dilihat oleh mata kasar tetapi dapat dirasai bagi mereka-mereka yang menyakini akan Dzat-Nya. Setiap inci perbuatan kita di dunia ini dinilai melalui iman kita..persoalannya sejauh mana seseorang manusia itu memperoleh kekuatan iman untuk melawan godaan syaitan..

"Ya Allah...kuatkan lah iman kami untukMu ya Allah,
pelihara lah iman kami, jauhkan lah perkara-perkara
yang boleh merosakkan iman kami,
biarlah hidup dan mati kami di dalam keadaan beriman"..amin

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.